torstai 19. syyskuuta 2013

Halpoja, kalliita vai kaupallisia neuvoja

Odottelen tässä jotenkin malttamattomana, että pääsen taas ensi viikolla neuvolaan masuvauvan suhteen. Ihan mielenkiintoista sinällään oikein odottaa, että pääsee pissimään purkkiin, mittaamaan verenpainetta ja kertomaan ns. ulkopuoliselle osapuolelle paljonko painaa... No ehkä pääsen taas myös kuulemaan sydänääniä.

Yle kirjoitteli eilen, kuinka neuvola on varsinainen tuotemerkkiviidakko.

Onhan se. Me olemme kyllä saaneet ihan neuvolahenkilökunnan itse tuottamaa materiaalia esim. ravinnosta, mutta myös sponsoroidut lehdykät ja mainoskuoret neuvolakortille ovat tulleet tutuiksi.


Käsittämättömin neuvolamateriaali ikinä, katsokaa jos löydätte. Koominen ja täynnä mainoksia. Kuva napattu huuto.netistä, jossa joku vielä myy tätä ilmaiseksi saatua pläjäystä.

Asia on aika kaksipiippuinen. Sinällään kunnallisen toimijan pitäisi olla täysin neutraali ja puolueeton. Toisaalta kaikki tietävät, että kunnilla ei ole yhtään ylimääräistä hilua laittaa mihinkään, eikä neuvolatoiminta ole poikkeus. Jos siis jotain sinällään toimivaa materiaalia saa firmoilta ilmaiseksi, onko parempi ottaa se käyttöön kuin olla kokonaan ilman?

Esimerkiksi minusta kirjanen, jossa on tekstit jokaiselle raskausviikolle ja joitain artikkeleja on oikein kiva. Vaikka olemme toista kertaa asialla, luemme tekstit (niitä on erikseen äidille ja isälle) miehen kanssa aina, kun uusi raskausviikko alkaa. Kirjassa on myös paljon mainoksia, mielestäni asiasisällöstä kunnolla eroteltuna. Minua ne eivät häiritse, mutta voi tietysti olla riski, että nyt suhtaudun alitajuisesti positiivisemmin johonkin tuotemerkkiin, joka kirjan mainoksissa on esiintynyt. Kuinka kaameaa se sitten on, on varmaan makukysymys.

Minua ei myöskään vaivannut, että sairaalasta lähti kotiin kaksi eri vaippamerkin pakkausta, joissa oli ilmaista tavaraa. Myönnettäköön, olen ostanut kyseisten merkkien vaippoja, mutta niin olen myös sellaisia vaippoja, joilla ei ole halua ta resursseja tällaiseen markkinointiin. Eräs tuore äiti itse asiassa harmitteli, että miksei heidän postiluukustaan ole kuulunut kivoja näytteitä vauvantulon myötä. Lohdutin häntä kertomalla, että rekisterit päivittyvät muutaman viikon viiveellä ja myös he varmasti saavat kaikenlaista postia.

Meidän kohdalla neuvolan työntekijät ovat mainoksista huolimatta olleet vallan puolueettomia. Tämä on mielestäni se avainkysymys. Monesti on mainittu, että näissä nyt on näitä mainoksia, mutta ne voi jättää omaan arvoonsa. Tuotemerkeistä kysellessä on mainittu aina useampia merkkejä sekä se, että mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle. Mielestäni olisi järjetöntä, jos neuvolassa ei saisi sanoa, että tarvitsemaanne asiaa myydään esimerkiksi tuotenimillä X ja Y.

Monet, minä mukaanlukien, varmasti ajattelevat pystyvänsä hyvin tunnistamaan mainokset, niitä kohdatessaan ja arvioimaan niiden tietoa sen mukaan. Toisaalta mainoksilla on kiistattomasti jotain tehoa, vähintään tiedän mainoksen kohdattuani, että tuotemerkki on olemassa. Kilpailu on myös aika epäreilua tuotemerkeille, joilla ei ole varaa painattaa satojatuhansia esitteitä kaikkiin Suomen neuvoloihin. En myöskään tiedä suosivatko neuvolat tiettyjä firmoja vai otetaanko asiallista tietoa sisältävät materiaalit vastaan miltä tahansa merkiltä.

Lopulta ajattelen, että jos ilmainen materiaali säästää työntekijöiltä aikaa, jonka he voivat käyttää perheitä tavaten tai neuvontapuhelimeen vastaten, olen valmis sietämään mainoksia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti