Työssäni olen ollut tekemisissä "asiakassegmenttien" ja "kohderyhmien" kanssa ja pohtinut miten viestiä eri asioita näille. Siitä huolimatta tai sen takia on lähinnä surkuhupaisaa seurata vauvan myötä meille tulevaa markkinointia.
Joka asialle on kerho. On useamman vaippamerkin kerhoa, useampia vauvojen kirjakerhoja ja ainakin toisella päivittäistavarakaupan jättiläisellä on kerho. Viimeisimmäksi tuotemerkki, johon kuuluu neljä - siis ainoastaan neljä! - tuotetta, kutsui meitä kerhoonsa.
Mitähän ihmettä siinä kerhossa tapahtuisi? Tai siis kaikkihan ne kuulemma kertovat kivoja juttuja lapseni kehityksestä tai antavat mahdollisuuden keskustella muiden vanhempien kanssa kerhon verkkoportaalissa. Houkuttimena toimii lähes aina joku ilmainen lahjus. Pienimmillään se on näyte kyseisestä tuotteesta ja toisilla on jopa kokonaisia palkintokauppoja.
Oikeasti kerhoja tietysti käytetään markkinointitarkoituksiin. Eikä siinä mitään, jokuhan voi tykätäkin niiden annista ja ei kaikki markkinointi ole pahasta. Mutta ihan totta, onko kerho kaikkien mielestä paras tai ainoa tapa kertoa tuotteesta vauvojen äideille, sillä poikkeuksetta nämä kerhopostit tulevat minun nimelläni? Toki myös vauvamme tietoja kysellään, jos olisin liittymässä.
Arvon markkinoijat: olen kyllä elämäntilanteeni vuoksi kiinnostunut kuulemaan hyvistä tuotteista vauvalle ja varmasti tulen sellaisia ostamaan. En kuitenkaan halua liittyä yhteenkään kerhoon ja saatte tarjota melkoisen paljon parempia lahjuksia ennenkuin "myyn" lapsestani tietoja teille. Uusia ideoita kehiin siis, kiitos.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti