Se joka kysyy on tyhmä vain hetken. Se joka ei kysy on tyhmä koko ikänsä.
Vietin viihdyttävän parituntisen täytellen Kelan lappusia. Onneksi nuo mokomat ovat sentään sähköisiä nykyään. Sosiaaliturvahan on tietysti mahtava juttu - sen tasosta, riittävyydestä, oikeutuksesta siihen ja monesta muusta kysymyksestä kritiikkiä voi esittää – mutta perusajatus kansalaisten tukemisesta elämän eri vaiheissa on mielestäni loistava. Vaikkapa Design pääkaupunki -vuoden merkeissä voisin kuitenkin toivoa muutamaa parannusta vanhemmille kuuluvien tukien hakemiseen – saa soveltaa vapaasti muihinkin tukiin!
Haettavaan tukeen liittyvä tietopaketti yhteen paikkaan
Kelan sivut ovat kyllä ihan jees, paljon huonompiakin on nähty. Kuitenkin esimerkiksi mainintaa siitä, että äitiys- ja vanhempainvapaan aikana kertyy lomapäiviä, on turha etsiä, vaikka asia on kirjattu lakiin.
Tarkat ohjeet
Olen itse ollut kirjoittamassa moniakin toimintaohjeita ja oman filosofiani mukaan on parempi laittaa tarkat ohjeet silläkin uhalla, että kaikki eivät ohjeita tarvitse.
Kela ei tähän usko. Esimerkiksi useamman kerran painotetaan, että hakemukseen tarvitaan liitteet x ja y, mutta ei anna mitään informaatiota siitä, mihin sähköisen hakemuksen liitteeksi kaivattu paperi pitäisi toimittaa ja pitääkö niiden ilmoittaa liittyvän esim. tiettyyn hakemusnumeroon tms. Ei mikään iso asia, mutta vähemmän ärsyttävää olisi, jos ohjeet ihan rehdisti annettaisiin.
Oikeastaan alakohta edellisille, mutta kunnollinen kysymys- ja vastauspalsta ei tekisi pahaa. Kelalla on söpösti nimetty Kela-kerttu, joka vastailee kysymyksiin Suomi24:n chatissa ja ilmeisesti myös Facebookissa. Sinällään hatunnoston arvoista, että jalkaudutaan sinne missä ihmiset liikkuvat – mutta kun on asiakseen vääntäytynyt Kelan sivuille, olisi kiva jos tieto olisi sielläkin. Vika saattaa myös olla vain minussa, mutta en vain osaa ajatella Suomi24-palstaa paikkana, josta saisin virallista tietoa yhtään mistään.
Joitain johtopäätöksiä voisi myös vetää siitä, miten paljon sellaisia kysymyksiä tulee, joita ei tarvitsisi kysyä, jos tietoa ja ohjeita olisi valmiiksi tyrkyllä.
Nyt vaan peukut pystyssä toivon, että byrokratia ei ole nujertanut minua ja saan tarvittavat päätökset ajallaan.
Kehitys kehittyy!
VastaaPoistaEn vissiin ole ainoa, jonka mielestä nykysysteemissä on vielä petraamista.
Kela lupaakin, että tulevaisuudessa myös liitteet voi toimittaa sähköisesti:
http://kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/090112104931HL?OpenDocument